Strony

czwartek, 16 października 2014

Zagadki Gliwic. Komunikacja.

Sytuacja w mieście Gliwice jest wg mnie dosć dziwna. Jest to jedyne duże miasto w kraju, gdzie:

-ta sama osoba rządzi miastem od ok. 22 lat (średnia dla reszty kraju w przypadku dużych miast jest wielokrotnie niższa, najdłuższe kadencje trwają 12 lat, nigdzie nie odnotowano podobnego przypadku wśród większych miast posiadających prezydentów)

-zlikwidowano system tramwajowy w dużym mieście. W całym kraju nie odnotowano podobnego przypadku w dużym mieście (są likwidowane tylko w Rosji i na Białorusi, natomiast w Polsce (Olsztyn- w budowie, planowany system w Jaworznie) i w Eur. Zachodniej buduje się nowe systemy tramwajowe od podstaw).

Lista
nowe systemy tramwajowe w Europie od 200 r. wiee z nich pwostało w miastach wilkości Gliwic:

Montpellier FranceMontpellier tramway200084[50]56 km (35 mi)[50]Tram
Nancy FranceNancy Guided Light Transit[note 7]20002811.1 km (6.9 mi)TVR
Orléans FranceOrléans tramway20004929.3 km (18.2 mi)Tram
London[note 1] United KingdomTramlink20003928 km (17 mi)Tram/Light rail
Lyon[note 1] FranceLyon tramway2001[47]80[47]53.3 km (33.1 mi)[47]Tram
Tricity, Poland PolandSzybka Kolej Miejska200151160 km (99 mi)Light rail
Caen FranceCaen Guided Light Transit[note 7]20023415.7 km (9.8 mi)TVR
Porto PortugalPorto Metro20028170 km (43 mi)Light rail
Bucharest[note 1] RomaniaBucharest Light rail (RATB[102])2002Light rail
Bordeaux FranceBordeaux tramway200390[46]43.9 km (27.3 mi)[46]Tram
Messina ItalyTrams in Messina2003187.7 km (4.8 mi)Tram
Athens[note 1] GreeceAthens tram2004[90]48[90]27 km (17 mi)[91]Tram
Dublin IrelandLuas20045438.2 km (23.7 mi)Tram/Light rail
Oeiras PortugalSATU20041.2 km (0.75 mi)People mover
Nottingham United KingdomNottingham Express Transit20042314 km (8.7 mi)Tram/Light rail
Southport United KingdomSouthport Pier Tramway200521.1 km (0.68 mi)Tram
Clermont-Ferrand FranceClermont-Ferrand tramway20063114.2 km (8.8 mi)Translohr
Mulhouse FranceMulhouse tramway20062916.2 km (10.1 mi)Tram
Valenciennes FranceValenciennes tramway20062818.3 km (11.4 mi)Tram
Sassari ItalyTrams in Sassari200684.3 km (2.7 mi)Tram
Le Mans FranceLe Mans tramway20072915.4 km (9.6 mi)Tram
Marseille[note 1] FranceMarseille tramway2007[49]28[49]11.5 km (7.1 mi)[49]Tram
Nice FranceNice tramway2007218.7 km (5.4 mi)Tram
Kassel GermanyKassel RegioTram[82]2007184 km (114 mi)[82]Stadtbahn
Padua ItalyTrams in Padua20072510.4 km (6.5 mi)Translohr
Almada-Seixal PortugalMetro Transportes do Sul20071913.5 km (8.4 mi)Light rail
Madrid[note 1] SpainMetro Ligero20073627.8 km (17.3 mi)Light rail
Parla SpainParla Tram2007158.3 km (5.2 mi)Tram
Santa Cruz de Tenerife SpainTenerife Tram20072715.1 km (9.4 mi)Tram
Seville[note 1] SpainMetroCentro (Seville)200752.2 km (1.4 mi)Tram
Cagliari ItalyCagliari light rail200896.3 km (3.9 mi)Light rail
Kraków PolandKraków Fast Tram200814 km (8.7 mi)Tram
Bergamo ItalyBergamo–Albino light rail20091612.5 km (7.8 mi)Light rail
Lyon[note 1] FranceRhônexpress (airport commuter)20104[48]22 km (14 mi)[48]Tram/Interurban
Toulouse[note 1] FranceToulouse tramway2010[56]18[56]11 km (6.8 mi)[56]Tram
Florence ItalyTrams in Florence2010147.6 km (4.7 mi)Tram
Mestre ItalyTrams in Mestre2010186.3 km (3.9 mi)Translohr
Bergen NorwayBergen Light Rail20102013.4 km (8.3 mi)Light rail
Angers FranceAngers tramway20112512.3 km (7.6 mi)Tram
Reims FranceReims tramway20112311.2 km (7.0 mi)Tram
Murcia SpainTransportation in Murcia20112818 km (11 mi)Tram
Zaragoza SpainZaragoza tram20111112.8 km (8.0 mi)Tram
Brest FranceBrest tramway20122814.3 km (8.9 mi)Tram
Dijon FranceDijon tramway20123519 km (12 mi)Tram
Le Havre FranceLe Havre tramway20122313 km (8.1 mi)Tram
Edinburgh United KingdomEdinburgh Trams20141614 km (8.7 mi)Tram
wg Wikipedii

-jest to jedynie miasto w kraju gdzie współcześnie realizuje się politykę transportową sprzed ok. 40 lat, tj. dzięki wsparciu środków unijnych buduje się drogę szybkiego ruchu przez historyczne centrum miasta.

Zbudowano i buduje się (prace trwają) dziwną “nie-obwodnicę” która przecięła centrum miasta mimo protestów mieszkańców. Tego typu śródmiejskie autostrady są bardzo często WSPÓŁCZEŚNIE LIKWIDOWANE w miastach na całym świecie. Wydawnictwo dysponuje bogatą dokumentacją fotograficzną i tekstową podobnych współczesnych likwidacji śródmiejskich odcinków dróg szybkiego ruchu, które okazały się prowadzić do problemów w śródmieściach w sposób tak skrajny, że politycy często likwidowali je w śródmieściach miast nie tylko Europy, ale i całego świata.

-koszt 1 km kontrowersyjnej drogi przecinającej centrum miasta na dwie części, jest wielokrotnie wyższy od średniego kosztu 1 km autostrady. Podczas analizy inwestycji transportowej analizuje się wiele wariantów jej przebiegu. Dziwnym trafem, w Gliwicach wygrał wariant pierwotny, wg mojego rozeznania zaplanowany ok. 40 lat temu. Nie rozumiem, jak jest to ekonomicznie możliwe? Na Instytucie Studiów Transportowych w Leeds uczyłem się mechanizmów i procedur ocen wielokryteriowych inwestycji transportowych (transport investment appraisal) wymaganych w UE.

W mojej ocenie najprawdopodobniejźle sporządzono analizę wielokryteriową (procedurę transport investment appraisal, inaczej ta inwestycja nie byłaby możliwa w takim kontrowersyjnym przebiegu z uwagi na zaporowe koszty przekraczające 1 miliard PLN i znaczne koszty i problemy społeczne związane z wyburzeniem pasu zabudowy w secesyjnym śródmieściu miasta, w historycznym korytarzu dawnej ozdoby miasta- kanału przecinającego śródmieście miasta). Historyczne zdjęcie zlikwidowanego kanału załącza się.


opr. A. Fularz/ Gazeta Gliwicka