Strony

sobota, 14 lutego 2015

Proces likwidacji historycznego śródmieścia miasta Gliwice

Opisujemy dla portalu www.gliwicka.eu proces likwidacji historycznego śródmieścia miasta Gliwice pod budowę autostrady - drogi szybkiego ruchu. Dokładnie w tym miejscu budowana jest śródmiejska droga szybkiego ruchu przez (częściowo wyburzane) ścisłe centrum miasta, w sprzeczności z polityką transportową typową dla państw cywilizacji Zachodu.

Interesują mnie powody, dla których zdecydowano się na tak zaawansowany program wyburzenia śródmieścia miasta. Jak rozumiem z odpowiedzi pytanych czytelników, są to głównie nieprawidłowości podczas wyborów samorządowych (w prasie określono proceder zrywania plakatów informujących o referendum mianem "camorry") oraz w finansowaniu mediów lokalnych- o czym donosiła większość pytanych osób.

Na studiach uczyłem się o procedurach UE dotyczących transport investment appraisal. Uczyłem się o analizach wielowariantowych, o tym jak po wielu wpadkach, odsunięto polityków od wpływu na proces decyzyjny dot. przebiegu nowych inwestycji transportowych.

Tymczasem- w Gliwicach to wszystko przekreślono. Czymżeż innym- jak marnotrawstem, jest zasypywanie śródmiejskich kanałów w Gliwicach pod realizację utopijnej inwestycji zaplanowanej w czasach totalitaryzmu? Proszę sprawdzić, kiedy planowano ową DTŚ. Kto w Europie- poza oczywiście politykami na 30-letniej kadencji- buduje autostradę przez Stare Miasto?

Sugeruję sprawdzić, czy nie pomylono ustroju- demokracji z totalitaryzmem. Teraz, jak widzę, zlikwidowano kanał przez miasto, a raczej jego resztki.  Analiza wielokryteriowa przebiegu tej inwestycji? Wolne żarty.

Polityk, gdyby chciał, mógłby zachować pozostałości Kanału Kłodnickiego, lokując planowaną drogę w tunelu, na którego powierzchni znajdowałby się zbiornik wodny, przez co odtworzonoby historyczny wygląd miasta, bez niszczenia układu urbanistycznego stanowiącego przedmiot ochrony prawnej- jako o wieku przekraczającym 100 lat. Zachowane mogły być istniejące do grudnia 2014 r. zabytkowe elementy: kute balustrady etc., których demontaż uwidoczniono na zdjęciach. Polityk nie był tym zainteresowany, jego służba prasowa jednoznacznie stwierdziła że o zdarzeniu powinienem poinformować sąd lub prokuraturę.
Zależy mi na ocaleniu zabytkowego- najładniejszego fragmentu miasta Gliwice. Powinno się powołać biegłych z zakresu opieki nad zabytkami, którzy ocenią walory estetyczne i architektoniczne zniszczonego fragmentu miasta, który- zamiast być odtworzony do pierwotnego kształtu, został zniszczony.
Adam Fularz
Gazeta Gliwicka- www.gliwicka.eu 
 
Stanowisko UM Gliwice:
Szanowny Panie,

budowany w Gliwicach ostatni odcinek Drogowej Trasy Średnicowej nie jest ani autostradą, ani arterią szybkiego ruchu, tylko drogą o parametrach współczesnej śródmiejskiej ulicy - w centrum miasta przebiegającą w 500-metrowym tunelu. Nie jest realizowany żaden program wyburzania śródmieścia. To, co kolidowało z budową drogi, planowanej w tym śladzie już od lat sześćdziesiątych zeszłego wieku jako tzw. inwestycja rządowa, zostało wyburzone, a było tego niewiele. Droga ma zostać ukończona w tym roku. Połączy ona Katowice z Gliwicami, a więc wschód i zachód konurbacji górnośląskiej. Będzie dobrze służyła również gliwiczanom - którzy w przytłaczającej większości na nią czekają, co wynika z badań opinii publicznej - znacząco odciążając istniejący układ komunikacyjny Gliwic. W Gliwicach ma swoje siedziby wiele instytucji ponadlokalnych, generujących olbrzymi ruch, na przykład Politechnika Śląska z ponad 30 tys. studentów, Wojewódzki Sąd Administracyjny, Centrum Onkologii, które z utęsknieniem wygląda dobrego dojazdu, a służy chorym z całej Polski, dziesiątki firm itp.
Pozostałe wątki zawarte w Pana mailu nie są do końca zrozumiałe. Trudno również znaleźć związek pomiędzy nimi a budową DTŚ.

Z poważaniem

Marek Jarzębowski
rzecznik prasowy
Prezydenta Gliwic
 
Odpowiedź dla UM Gliwice
 
Szanowny Pan
Marek Jastrzębski,
Rzecznik prezydenta Gliwic,

Szanowny Panie,
Inwestycja wydaje się po prostu rozrzutnością- zwłaszcza że wspomniał Pan że planowano ją pół wieku temu. Dziś śródmiejskie arterie w centrach miast - takie jak budowana właśnie w Gliwicach- są rozbierane w ramach ożywiania i rewitalizacji centrów miast. Istnieje szereg miast które rozebrały w swoich centrach- całkiem  niedawno - podobne "inwestycje" z lat 60-tych i 70-tych XX wieku. Rewitalizowane tereny przeznaczono na parki, tereny wypoczynkowe. 

Wzorem jest polityka miast brytyjskich czy holenderskich, które wprowadziły zaporowe opłaty lub uniemożliwiły ruch tranzytowy przez centrum miasta, celem jego redukcji. Państwa polityka jest dokładnie przeciwna. Sądzę, że pochodzi z lat 60-tych lub 70-tych, podobnie jak rozbiórka sieci tramwajowej w momencie gdy np. Olsztyn rozpoczynał budowę swojej sieci tramwajowej- teraz w tym mieście powstaje zajezdnia tramwajowa.

Pozdrawiam,
Adam Fularz
Gazeta Gliwicka- Gliwicka.eu

Załączam zdjęcia zlikwidowanego fragmentu śródmieścia miasta Gliwice

Nowiny Gliwickie's photo.
Auf Deutsch
In Gleiwitz wird die alte Stadtzentrum - ganzer Kanalviertel, abgerissen, auch mit der stillgelegten Gleiwitzer Vorortbahn, (der Strassenbahn wurde vor circa 3 Jahren abgebaut), um die EU- finanzierte Autobahn durch die Altstadt zu ueberfuehren. Gemaess der neusten Verkehrspolitik sind die Standtzentern in Polen abgerissen fuer die neue Schnellverkehrstrasseninfrastruktur.



zdjęcia zlikwidowanego fragmentu śródmieścia:



























Nowiny Gliwickie's photo.

Na zdjęciu zabytkowa barierka z zabytkowego niszczonego mostu, która dzięki środkom UE trafi na złom. (wg fb)























Stary port w Gliwicach. Dokładnie w tym miejscu budowana jest śródmiejska droga szybkiego ruchu przez (częściowow wyburzane) ścisłe centrum miasta, w sprzeczności z polityką transportową typową dla państw cywilizacji Zachodu.

(cc wikimedia)

 




















http://kanalgliwicki.net/klodnicki/promenada.jpg



















Kanał Kłodnicki
źródła zdjęć: fotopolska.eu, Google Images Search
Fot. Kanał przed zniszczeniem w 2014 r.